Ida Henriksson

Allergi

Publicerad 2012-07-05 12:26:43 i Allmänt,

Fy sjutton så jobbigt det är med pollenallergi.
Jag var ute i ca 10 min och ögonen började klia något fruktansvärt.
Killar i näsa och mun. Nej fy.
Ska ringa upp till VC för att höra om jag kan få en kortisondos.
Inget hjälper av de receptfria medicinerna. Rena sockerpillerna. Fy fan.
Det värsta är när det är så här fint är ju att man vill gå ut.
Och att andra klagar på att man inte går ut när det är så här fint. Men de skulle bara veta hur jobbigt
det är att vara ute när man blir så här!
 
Kollade på 1177.se för att se några tips på vad man kan göra själv.

Ofta är det svårt att undvika pollen eftersom de sprids med vinden, men man kan tänka på att

  • vädra sovrummet på natten eller tidigt på morgonen då pollenhalterna är låga
  • inte hänga ut kläder eller sängkläder på vädring eller tork utomhus
  • inte jogga eller springa i naturen under pollensäsong
  • undvika både gräsklippning och lek på en nyklippt gräsmatta
  • skölja bort pollen ur håret före sänggåendet
  • inte ta in växter med pollen inomhus
  •  undvika kontakt med husdjur som varit ute och fått pollen i pälsen
  • ha fönstren stängda under dagen
  • byta kläder när man har varit utomhus
  • följa pollenprognoserna för att vara förberedd på höga pollenhalter i luften.
 
Man ska typ isolera sig på dag tid, och hur roligt är det varje dag?
Nej nu får jag be om hjälp!
 
Detta är nog den mesta orsaken till att jag tycker mindre bra om sommaren.
Föredrar hösten.
 
Nej nu står diskplock på schemat och lite matlagning.
Sen ringa VC, och hoppas på att det är några vettiga läkare där!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Berry

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela