Ida Henriksson

Män som hatar kvinnor

Publicerad 2009-02-27 22:06:39 i Allmänt,

Jag, syrran, morsan och Linus sjönk ner i biosalongens stolar för att njuta av
Stieg Larssons filmatiserade bok Män som hatar kvinnor.
Och jag var fast direkt. Nu måste jag bara läsa böckerna.
Jag rekomenderar den starkt!

Handlingen:
Mikael Blomkvist, ekonomireporter, döms till fängelse för förtal av finansmannen Wennerström, och beslutar sig för att ta time-out från sitt jobb på tidskriften Millennium. I samma veva får han ett ovanligt uppdrag. Henrik Vanger, tidigare en av landets främsta industriledare, vill att Blomkvist ska skriva släkten Vangers historia. Men det visar sig snart bara vara en täckmantel för Blomkvists verkliga uppgift: att ta reda på vad som hänt Vangers unga släkting Harriet, som varit spårlöst försvunnen i snart fyrtio år. Till sin hjälp får han Lisbeth Salander, en ung strulig tjej, tatuerad och piercad, men också professionell hacker och med unika egenskaper som gör henne till en oslagbar researcher.

Kommentarer

Postat av: Veronica

Publicerad 2009-02-28 22:35:40

Hej!

Jag hittade mönstret på nåt forum, minns inte var. Storlekarna blev inte alls rätt när jag gjorde mina. Men jag kollade inte stickfastheten heller :-)Här är det i alla fall:



Stickade tovade tofflor



Storlek: 2 (4-6) 8-10år (dam)

Garnåtgång: 100 (100) 150 (150) g

Stickor: Nr 5 ½ och strumpstickor nr 5 ½

Stickfasthet: 13 m slätstickning med dubbelt garn på stickor nr 5 ½ = 10 cm



Beskrivning:

Lägg upp 28 (30) 33 (35) m med dubbelt garn på stickor nr 5 ½. Börja med att sticka 1 avigt varv från avigan. Fortsätt sedan med slätstickning. Den första och sista maskan stickas rät = kantmaska. När arbetet mäter 12 (15) 17 (19) cm, flytta över maskor på strumpstickor nr 5 ½. Fortsätt sticka slätstickning. När foten mäter 5 (6) 7 (8) cm, minska 3 (0) 3 (0) m jämnt fördelat = 25 (30) 30 (35) m. Sticka 2 varv. Minska nu för tårna genom att sticka 3 rm, 2 rm tills. varvet ut. Sticka 1 varv. Sticka 2 rm, 2 rm tills. varvet ut. Sticka 1 varv. Sticka 1 rm, 2 rm tills. varvet ut. Sticka 1 varv. Sticka 2 rm tills. varvet ut = 5 (6) 6 (7) m. Ta av garnet och dra det genom de återstående m. Fäst tråden och sy ihop mitt bak.



Tovning:

Tova tofflorna genom att tvätta dem med lite tvättmedel i 60 grader i tvättmaskinen, gärna tillsammans med annan tvätt som tål 60 grader. Sträck och forma tofflorna efter centrifugeringen och låt dem torka. Om du senare behöver tvätta tofflorna gör du det i handtvätt, 30 grader.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Berry

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela